Monday, March 29, 2010

Kenangan Dunia Permotoran

Semalam. 27.3.2010. Semalam hari yang seronok. Semalam hari yang sangat ceria. Semalam hari yang sangat memenatkan. Tapi seronok. Sudah lama rasanya aku tidak merasa begitu puas keluar seharian. Sudah lama rasanya aku tidak ride bersama rakan2 JMC-JerungSeMelaya. Walaupun ride dekat2.

Panas. Sungguh panas cuaca semalam. Perjalanan aku ke Dataran Merdeka dihiasi dengan bahang pada bahagian tubuhku yang terdedah. Memang panas. Sampai2, cuma aku seorang. Diikuti dengan saudara Auk. Kemudian barulah Black, Amy, King, Feakree dan lain2 tiba.

TTDI. Majlis pembukaan MOTOLAND kafe & bistro. Makan2. Sembang2. Tengok Ferrari. Bergambar. Seronok.

Selesai di TTDI, ada yang balik, ada yang menuju ke Shah Alam. Aku turut ke Shah Alam. Perjalanan ke shah alam suam2 kuku. Udara petang atas highway agak panas. Semua bawak dah macam setan. highway, sebat. koner, sebat. aku duduk belakang jelah tengok. Sampai Shah Alam. Lepak di dataran Shah Alam bersama 6 yang lain.

Lepas Maghrib. Sampai di rumah. Rehat. Pukul 11 keluar balik. Lepak kat Jalan Ipoh pulak. Port biasa, warung Pak Hamid. Sembang-sembang-sembang. Ucop & the gang balik awal sikit. Tinggal la aku, Black, Amy jerungdurjana & Abang Besar.

Seronok dengar cerita dari Abang Besar zaman dia muda2 dulu. Tentang laju, race, duit, motor, highway, darah, minyak, dan nyawa. Jiwa laju punya orang. Sekarang sudah ada family. Jiwa tu diwarisi kat orang2 muda zaman ni pula.

Sembang-sembang-dan sembang lagi. Walaupun aku banyak jadi pendengar, maklumlah budak-budak. Sekali sekala mencelah juga, bila ada kemusykilan. Kadang2 terkena. Maklumlah, nak belajar kena banyak dengar. Resipi memang banyak. resipi nak laju. Tengok hati la,kalau mau, kalau poket tebal. Tinggal motor. Tapi itu motor untuk pegi cari ilmu maa. Bukan stok lari highway tiap2 minggu. Sembang2 sampaila pukul 3 pagi baru sampai rumah.

Tinggal lagi sebulan masa untuk aku di kota Kuala Lumpur ini. Selepas ini aku akan ke ibu kota di selatan pula. Aktiviti permotoran, aku tahu tidaklah semeriah di Kuala Lumpur ni. Rakan2 dalam Jerung Motor Club-JerungSe-Melaya, dan tak lupa juga rakan2 baru dari United Sharks, aku pasti akan merindui korang semua.

Dalam hidup ni rakan-rakan datang dan pergi. Kadang2 kita yang pergi dari rakan2. Yang patah akan tumbuh dan yang hilang akan berganti. Tetapi yang patah dan hilang itu akan tetap menjadi kenangan selama-lamanya.

Buat rakan-rakan JerungSeMelaya dan Jerung Motor Club khasnya, member2 United Sharks, dan rakan-rakan lain amnya. Tabung Haji Jalan Ipoh, Dataran Shah Alam, Konvoi2, Outmeter, blok terbelah dua, head tercabut, gearbox pecah, tunda motor, tayar pancit, overhaul, motor jem panas, jem rod, piston bocor, reedvalve pecah, pusing 1 malaya. Setiap dari kita mungkin pernah melalui detik-detik ini. Simpanlah.


Semuanya akan menjadi kenangan untuk kita ceritakan kepada anak cucu kita nanti.



HambaMalam

No comments:

Post a Comment