Thursday, December 24, 2009

Tanggungjawab


Baiklah, ini hari, gua mau cerita pasal wa punya motor sikit. Jadi gua pakai "gua". Macam mat motor sket. Ceh, macam gud gudd je.

Alkisahnya cerita, gua jumpa dia kat intenet, dan dipendekkan cerita, gua diakadkan dengan ini motor pada tarikh 27.8.2008. Dah lebeh setahun kami bersama. Walaopon dia janda orang, gua tetap sayang sama dia, dia pon sayang gua..kot.

Dia sakit, gua repair, dia lapar, gua isi minyak, dia panas, gua bawak rehat tepi haiwey, dia mau vitamin, gua kasi motul sintetik sama sprinta. Pendek kata gua cukup jaga lah.

Mana2 pegi pon gua pegi sama dia. Ujan? Panas? gua x kesah, dia pon xkesah. Dia ikut aje mane gua bawak. Gua mau cepat, dia boleh jalan laju. Gua mau santai, dia sama gua sama2 makan angin. Gua mau lagi laju, macam roket dia pegi. Tapi itu tarak cukup laju lagi maa. Sem depan gua mau bikin sampai outmeter lah.

Dia selalu sama2 gua. Wa hepi, wa henjut dia. Gua Sedih, gua henjut dia lagi kaw. Tapi itu la yang gua suka ttg dia. Selalu sama gua walau apa pon jadi. Itu pasal kalau dia sakit gua sedih. Gua tak tentu arah. Ni dah dekat 2 bulan gua tinggalkan dia. Entah apa khabar dia di sana. Gua dah mula tak tentu arah.

Orang kata, jangan sekali2 kutuk motor kita depan2, jangan sekali2 kata nak jual. Sebab dia boleh dengar apa kita kata. Sebab tu dia merajuk, sakit, mintak duit, mintak repair. Itu kata orang la, macam tak logik kan?tapi gua percaya sebab gua pernah kena. Gua kata dia tak cukup laju. Dia merajuk beb! sekali gua try kt haiwey, dia punya pegi memang kaw, rpm sampai 11k. Pastu jem! nasib baik gua cepat tarik clutch.

Tapi gua tau itu semua Yang di atas sana mau tunjuk sama gua, bersyukur dengan apa yang ada. Sebab itu motor pun rezeki gua jugak. Dia punya kelajuan pun gua punya rezeki. Jadi bila gua kata tak cukup, nak tukar ni, nak tukar tu, kutuk itu, kutuk ini, nak macam ni, nak macam tu, itu tandanya gua tak bersyukur dengan apa yang Allah sudah kasi sama gua. Itu yang dia kasi tunjuk on the spot.

Apa2 pon, gua tetap sayang sama gua punya motor. Dan gua bersyukur dikurniakan itu motor. Dah banyak sangat kenangan pahit & manis gua sama dia. Kalau boleh gua xnak berpisah. Dan gua rasa akan pertahankan selagi mampu. Tapi itulah, pertemuan dan perpisahan di tangan Yang Maha Kuasa. Gua pon takde kuasa kalau benda dah nk jadi.

Inilah kisah pasal gua punya motor, dan sedikit sebanyak pasal gua punya feeling. Gua sayang ini motor, tapi ini motor bukan manusia. Motor pon gua sudah sayang ini macam. Kalau manusia, gua mesti lagi sayang. Sebab manusia ada perasaan. Motor ni gua xpernah pun marah kaw2, tapi gua selalu marah manusia. Dan itulah yang gua sesalkan.........

Tulis tentang motor pon boleh buat gua berfikir tentang bersyukur, tentang kemarahan, tentang hubungan gua sama manusia. Gua tau gua banyak buat salah kt seseorang. Gua mintak maaf sama dia. Gua mintak maaf pada semua orang.

Cakap pasal motor pon boleh kasi sedar sama gua tentang banyak benda.

Subhanallah, itulah kuasa Allah. Dia mau kasi hidayah sama manusia, macam2 cara dia boleh tunjuk. Sama ada kita nampak atau tidak, kalau nampak kita sedar atau tidak, kalau sedar kita mau berubah atau tidak. Gua sudah nampak, gua sudah sedar, dan gua mau berubah.

Gua sedar, kalau gua terus jaga itu motor baik2, dia xkan bawak banyak masalah sama gua. Serupa juga kalau apa2 relationship pun, gua patut jaga dengan baik. Mungkin gua belum cukup jaga baik lagi sama itu 2 perkara, atau lain2 perkara. Sebab kalau gua tidak jaga baik2, itu tidak bersyukur namanya. Nanti Tuhan tarik balik itu amanah, itu rezeki, gua jugak yang nyesal.

Motor, gua mau jaga sama lu baik2. Sebab Tuhan sudah kasi gua itu amanah untuk jaga lu. Dan siapa2 yang terasa, gua mintak maaf, dan gua pun mau jaga sama lu sampai bila2 ok.Itu sudah jadi gua punya tanggungjawab. Apa2 pun yang Tuhan kasi sama kita untuk kita jaga, gua consider itu satu tanggungjawab.


Tanggungjawab - ya, itulah kata kuncinya.

HambaMalam

2 comments:

  1. i thought u were just some obsessed crazy rider....

    ur a good man, though sometimes an astounding pervert... but good...

    lol

    ReplyDelete
  2. hehe..

    thanks bro..i take that as a compliment..including that astounding pervert..haha..

    ReplyDelete